
165

Теорія та історія журналістики

UDC 316.774:343.353:316.7
DOI https://doi.org/10.32838/2710-4656/2021.6-3/29

Synchak B. A. 
Private Higher Educational Institution “Kyiv University of Culture”

OLIGARCHIZATION AND OFFSHORIZATION AS A PROBLEM 
TRANSPARENCIES OF THE UKRAINIAN MEDIA MARKET 

The article characterizes the phenomena of oligarchization and offshorization as factors that are 
problematic conditions of influence on the domestic media market. A generalized analysis of Ukrainian 
media property, which belongs to oligarchs, is carried out. The sectors of influence of the most popular 
media holdings are characterized according to the results of the collected information. The problem 
of offshorization is associated with big business in Ukraine, and therefore a parallel is drawn to the direct 
impact of the situation on the mass media, which are owned by oligarchs. The study considers and analyzes 
an alternative model of information influence, which predetermines the importance of scholars’ attention 
to media ownership and information management tools within a particular country. The oligarchic owners 
of Ukrainian TV channels, radio stations, Internet media, and accompanying information about them are 
identified, which helps to track the potential personal interest. Because ten of the top ten domestic TV 
channels are owned by oligarchs, the question of the acceptability of monopolization of the Ukrainian media 
market is raised. The article presents four categories for understanding the principle of offshore operations, 
this information is linked to the current realities of the Ukrainian media market and the derivative threats 
that offshore operations pose. The general picture of the results of the study is linked to the conditions 
and factors of influence on the domestic media market.

Key words: oligarchization, offshorization, Ukrainian media ownership, owners of Ukrainian 
media, journalistic ethics, transparency of the media market, media monopolization.

The issues of oligarchization and factorization 
are on the agenda in countries that strive to maintain 
a strong economy and a healthy civil society. 
An important place in covering and conveying 
the understanding of this issue to society is 
occupied by the media. However, the national 
information present is actively monopolized by 
oligarchs. In today’s reality, Ukrainian media 
ownership is seen as an instrument of influence. 
This contradicts the journalist’s original niche – to 
tell the truth. The study of acute angles of Ukrainian 
media ownership will help to streamline them, to 
establish and optimize the problematic factors 
existing within the mass media environment.

O. B. Volkov, A. I. Petrushka, V. V. Bradov, 
L. Zmey, I. A. Grin, and others have studied issues 
related to the oligarchization of the media market. 
The works of these scientists mainly characterize 
aspects of the pre-election functioning of the media, 
the dependence of the media on politicians, 
and the corrupt element in journalism. However, 
these authors did not engage in the generalization 
and analysis of this kind proposed in the article. 
That is why the study aims to illustrate the state 
of domestic media ownership by structuring its 
categories and spheres of influence. Based on 
the results obtained, to characterize the relationship 

of oligarchization and offshorization with 
the information present.

Main part. As far back as in Ancient Greece 
discussing how the country should function bet-
ter in the field of politics, Plato in his dialogues 
called State identifies oligarchy as “a system in 
which everything depends on the property qualifi-
cation, the power there is in the hands of the rich, 
and the poor do not take part in the govern-
ment” [1]. However domestic oligarchic reali-
ties are closely intertwined with the democratic 
ones guaranteed by the Constitution. Given 
the opposition of these concepts, there is a legit-
imate question about the possibility of coexist-
ence of this order of things. However, the nature 
of this situation is not unbelievable if we resort 
to the analysis of the key lever of influence on 
public opinion which is the mass media. Taking 
into account that “more than 75% of Ukrainians 
regularly watch television channels of Ukrainian 
oligarchs” [2], it is possible to conclude the coef-
ficient of their influence on public consciousness. 
To illustrate the importance of information influ-
ence we consider the process of its functioning 
as a part of being. Figure 1 shows an alternative 
model of the influence of information on public 
consciousness.



Том 32 (71) № 6 Ч. 3 2021166

Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика

 

We are our brains (conscious and unconscious)

Consciousness is knowledge (information)

Society is the product of communication 
(information exchange)

Mass media - by integrating knowledge into the 
social consciousness, it influences being

Fig. 1. Alternative model of informational influence

Proceeding from the understanding of the mentioned 
algorithm we come to conclusions in the form 
of a famous aphorism “who owns information owns 
the world”. In our case who owns domestic media 
has leverage to influence local Ukrainian worldview. 
According to this, public opinion, or individual 
position depend on a range of information with which 
the mass or an individual is saturated. However, 
the efficiency of such influence depends on many 
factors, one of which is information consciousness. 
According to the results of recent researches by 
Media Detector, “the majority of Ukrainians never 
check messages for reliability, and the fourth part 
considers the problems of misinformation, jeans, 
and manipulations in media irrelevant” [3]. Thus, 
paraphrasing Plato in this context we consider 
the “property qualification” as the state of officials, but 
the varieties of “power” we divide into two categories: 
financial (business, including lobbying their interests 
in politics) and official (personal opportunities, 
including business). Although in Ukraine, these 
categories closely cooperate, this conditional division 
will help to conclude the target spheres of influence 
and priorities in the editorial policy of media owners 
in the future. 

The Ukrainian oligarchy regularly enters 
the world lists of billionaires. According to a new 
ranking by Forbes magazine [4] and calculations by 
the National Security and Defense Council [5], Rinat 
Akhmetov, Petro Poroshenko, Dmitry Firtash, Igor 
Kolomoysky, Viktor Pinchuk, Sergei Lyovochkin, 
Viktor Medvedchuk, Vadim Novinsky, Yuri Kosyuk, 
Oleg Bakhmatyuk, Konstantin Zhevago, and the Greg 
spouses may fall under the oligarch criteria. Is it 
any wonder that eight (in italics) of the above list 
are owned by the media? Table 1 contains collected 
and structured information, which demonstrates 
the authorities’ coverage of ownership rights among 
Ukrainian TV channels. 

Starting from seven, eight, and ending with one 
or three popular TV channels are owned by different 

Ukrainian oligarchs. This information is combined from 
the “Database of media and owners” on the specialized 
resource “Media ownership monitor Ukraine”, which 
is supported by the Institute of Mass Information. 
This platform has data on the “risk indicators 
of media pluralism”, the oligarchy, and “the ends 
of Ukrainian media ownership hidden in the offshore” 
[7]. Unfortunately, this database contains information 
with the current state as of 2017, so to form an actual 
list of oligarchic owners of the Ukrainian media were 
attracted “detailed analysis” [6] from the Ukrainian 
literary newspaper 2021, and related information 
from the journalistic materials of “Media Detector” 
and “Ukrainska Pravda”.

According to the latest publicized data from 
the National Television and Radio Broadcasting 
Council “among IPTV / OTT users in Q3 2019”, 
the top 10 TV channels include (see Figure 2):  
“1 + 1”, “2 + 2”, “TET” – Kolomoyskyi; 
“Ukraine” – Akhmetov; “ICTV”, “STB”, “Novyi” – 
Pinchuk; and “Inter”, “NTN”, “K1” – Firtash [10]. 
Since all the TV channels mentioned above are 
owned by oligarchs, and the domestic media property 
in itself is unprofitable [11], we consider this situation 
as the accumulation of influence tools by the latter, 
which directly proportionally affects the transparency 
of the media market, in particular, “how the media 
industry controls its resources because the economic 
power and efficiency of the media sector depend on 
them” [10]. When we talk about efficiency, we mean 
its intended purpose – to provide the public with 
truthful and objective information that reflects reality.

Next among the popular media formats are radio 
stations. This broadcasting format, the most used 
among motorists and people whose daily activities are 
not accentuated mentally and allows for re-filtering 
of radio, podcasts, and other modes of audio 
broadcasting. Table 2 contains information about 
Ukrainian radio ownership.

Among the owners of private radio stations, we 
find almost the same names of officials, except for 
a few new ones: Karpiy, Derkach, Kurchenko, who 
are involved in positions in the Verkhovna Rada or 
associated with those who can probably lobby for 
common interests through their powers. Continuing 
the conclusions about the objectivity of information, 
the concentration of eight, six, or even four radio 
stations in different officials significantly affects 
the media market and carries its risks to ensure 
democracy. 

The third category of broadcast formats that 
are examined in the study is the Internet media. 
However, the information placed in Table 3 about 



167

Теорія та історія журналістики

Table 1
Oligarchic owners of Ukrainian TV channels [6; 7]

№ Name of media Owner Accompanying information
1+1 Media Holding

1. “1+1” Igor Kolomoysky,
Igor Surkis

– The owner of a significant share in the holding is oligarch Igor 
Kolomoysky.
– The owner of another share in the holding is oligarch Ihor 
Surkis [6].
– “During the 2019 elections” 1 + 1 “actively supported 
candidate V. Zelensky.” [6].

2. “2+2”
3. “ТЕТ”
4. “PlusPlus”
5. “1+1 International”
6. UNIAN TB
7. “Bigudi”

“StarLightMedia” Media Holding
1. “ICTV” Olena Pinchuk – The owner is the daughter of the former second president of 

Ukraine Leonid Kuchma.
– Her husband is Victor Pinchuk, a famous businessman, and 
philanthropist, billionaire [7].

2. “ICTV Ukraine” 
3. “STB” 
4. “Noviy Kanal”
5. “Oce TB”
6. “М1” 
7. “М2”

Media Holding “Inter Media Group”
1. Inter Valery Khoroshkovsky,

Dmitry Firtash
– Among the main owners are oligarch Dmytro Firtash 
and Serhiy Lyovochkin, an MP and head of the presidential 
administration under Viktor Yanukovych.
– During the 2019 elections, he supported OPZJ.
– Until 2015, almost one-third of the shares of the Inter TV 
channel was owned by the Russian First Channel [6].

2. “Kino-TB” (TV channel 
“Іnter-Film”)

3. “Muzika-TB” (“Pixel” TV 
channel) 

4. К1
5. К2 
6. “Mega”
7. NTN 
8. Zoom

Media Holding “Media Group Ukraine”
1. “Ukraine” Rinat Akhmetov – The TV channel “Ukraine” has been repeatedly criticized by 

the National Council for “inciting hatred” [6].
– According to many offshore companies, it is owned by 
oligarch Rinat Akhmetov [6].
– Through the TV channel “Ukraine” the owner’s reputation in 
business is raised and his competitors are discredited. [6]

2. “Ukraine 24” 
3. “NLO TV”
4. “Indigo TV” 
5. “Football 1”
6. “Football 2”
7. “Football 3”

Media Holding “News”
1. “112 Ukraine” Taras Kozak – The TV channels’ live broadcasts have so far been blocked on 

the owner’s suspicion of “terrorism financing” [8].
– The TV channels are associated with MP Viktor Medvedchuk 
[8].

2. NewsOne
3. ZIK

1. “NASH” Yevgeny Muraev – People’s deputy of Ukraine of the VII and VIII convocations. 
“Pro-Russian politician” [6].

1. “Channel 5” Petro Poroshenko – For “Pryamiy” reissued the license due to a change of owner – 
the former president of Ukraine Petro Poroshenko [9].

2. “Pyramid”
Television and Radio Company “Lux”

1. “Channel 24” Catherine Kit-Sadovaya,
Roman Andreyko,
Oksana Andreyko

– The main owner is the wife of Andriy Sadovy, the mayor of 
Lviv.
– Roman is a close friend of Andriy Sadovy [7].
– He is married to Oksana Andreyko, who together with him is 
co-owner of Radio 24.

1. “Espreso TV” Ivan Zhevago,
Larisa Knyazhitskaya

– Ivan, the son of oligarch K. Zhevago, is the owner of 75% of 
Espresso TV.
– Another 22.5% belongs to the wife of European Solidarity MP 
M. Knyazhytskyy Larisa [7].



Том 32 (71) № 6 Ч. 3 2021168

Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика

Table 2
Oligarchic owners of Ukrainian radio stations [6; 7]

№ Name of media Owner Accompanying information
“TAVR Media” Radio Holding

1. “HITFM” Victor Pinchuk “From the very convoluted ownership structures of the stations, which were 
once made public by Media Detector, one can understand that the holding is 
connected with the family of the son-in-law of the second president Kuchma, 
the oligarch Viktor Pinchuk” [6; 12].

2. “Melody FM”
3. “Relax” 
4. “Radio Jazz” 
5. “Radio Rocks” 
6. “KISS FM” 
7. “Russian Radio 

Ukraine”
8. “Nashe Radio”

Radio Holding “UMH”
1. “Retro FM” Sergey Kurchenko – “The holding was founded in the late 1990s by entrepreneur Borys 

Lozhkin, who during the presidency of Petro Poroshenko was the head of 
the Presidential Administration. However, later, in 2013, the media asset 
was bought by an oligarch from President Yanukovych’s entourage Serhiy 
Kurchenko” [6].
– “In 2017, the National Council for Television and Radio Broadcasting did 
not renew 36 licenses of the holding’s radio stations, and since September 
11, 2020, UMH media assets were transferred to the management of Igor 
Kolomoysky’s 1+1 Media” [6].

2. “Autoradio”
3. “Jam FM”
4. “Radio P’yatnitsa”
5. “NRJ”
6. “Lounge FM”

Television and Radio Company “Lux”
1. “Maximum” Catherine Kit-

Sadova,
Roman Andreyko,
Oksana Andreyko

“Roman is a close friend of Andriy Sadovy, the mayor of Lviv and the founder 
of the broadcasting company Lux, as they studied together in Lviv. He is 
married to Oksana Andreyko, who together with him is the co-owner of Radio 
24” [6].

2. “Nostalgie” 
3. “Lux FM”
4. “Radio 24”

“Radio Era” Television and Radio Company LLC
1. Radio ERA Andrey Derkach “People’s deputy of Ukraine of the eighth convocation. Honorary president 

of media holding Era-media, chairman of the artistic council of TRK Era. 
According to Novoye Vremya, he graduated from the Dzerzhinsky KGB 
school in Moscow” [7].
I Ukrainian Radio Group

1. “Pepper FM” Andrey Karpiy “In 2008 I was a partner of Andriy Sadovy mayor of Lviv in PrAT “Radio 
Lux”.2. MFM

3. Best FM

 

Fig. 2: Top 10 TV Channels by Rating [10]



169

Теорія та історія журналістики

the oligarchic owners of such media is not exhaustive 
in characterizing the spheres of influence of officials 
on the Internet so there are various “illegal” ways to 
support a particular wave of information in social 
networks or on sites of different strains.

For example, Investigations.info’s “I’m-bot” 
investigates how the bot industry works from 
the inside, who uses such services, and how much it 
costs. A journalist who took such a job undercover was 
tasked with writing 200–300 different comments daily 
under various fake accounts to support or discredit 
this or that political figure. There were dozens of them 
in the agency and they worked in three shifts and on 
different politicians. During one month of undercover 
journalism, “more than 40,000 comments were written 
on behalf of various politicians” [13]. Besides, there 
are varieties of advertisements and other paid options 
to raise a certain information wave on the Internet. In 
the aggregate, in addition to licensed Internet media, 
various tools of influence are used to lobby their 

interests and impose certain thoughts on the public, 
which increases its effectiveness.

Oligarchization is a problem for the media market 
because ownership of media outlets in such amounts 
(see Tables 1–3) can pose “threats to national security 
due to the excessive influence of persons with 
significant economic or political weight in public 
life”. This is the definition of the new Oligarchs Bill. 
Which was previously announced by the President 
of Ukraine Volodymyr Zelensky, to “weaken 
the influence of oligarchs on the media”. [14]. In case 
this draft law is adopted, the indicated mass media 
reality may change considerably. However, so far we 
have come to exactly these conclusions.

The topic of offshorization is worth an interpretative 
excursion because the interpretation of this concept 
depends on its relation to the topic of the study. In 
Tables 1–3 we have already mentioned related 
information about some of the offshore operations that 
directly affect the transparency of the media market. 

Table 3
Oligarchic Owners of Ukrainian Internet Media [6; 7]

№ Name of media Owner Accompanying information
“1+1 Media” Holding

1. “TSN.UA” Igor Kolomoisky The owner of the news resources and the news agency UNIAN is 
oligarch Igor Kolomoysky.2. “UNIAN”

3. “Glavred.info”
Media Holding “Ligamedia”

1. “Liga.NET” Dmitry Bondarenko “The CEO of Ligamedia is a businessman and a member of the 
Kyiv City Council of the VII convocation.” [6].

1. “Obozrevatel” Svetlana Brodskaya – Svetlana is the wife of the politician and third deputy Mikhail 
Brodsky.
– “Because of her friendly relationship with Brodsky, the 
influence on the site is often attributed to the former chairman of 
the Supreme Soviet and secretary of the National Security and 
Defense Council, Alexander Turchinov” [6].

Television and Radio Company “Lux”
1. Website 24.tv Catherine Kit-Sadova,

Roman Andreyko,
Oksana Andreyko

– The main owner is the wife of Andriy Sadovy, the mayor of 
Lviv.
– “Roman is a close friend of Andriy Sadovoy”.
– “Married to Oksana Andreyko, who together with him is the 
co-owner of Radio 24” [6].

“Vesti-Ukraine” Media Holding
1. “Vesti” Tatiana Alexandrova – “Vesti” was first associated with Victor Medvedchuk and Serhiy 

Kurchenko [6].
– “The current owner is a front person, to whom, among other 
things, several fictitious firms related to the media holding Vesti-
Ukraine are registered. The holding includes newspaper “Vesti”, 
TV channel UBR, radio “Vesti”, website vesti-ukr.com, website 
reporter.vesti-ukr.com, website ubr.ua” [7].2. ubr.ua

Media holding company “Media-Invest Group”
1. “Today” Rinat Akhmetov – “Media Holding “Media-Invest Group” of the civilian wife of 

former Minister of Revenue and Levies of Ukraine Oleksandr 
Klymenko Olga Semchenko” [6].

2. “Strana.ua” Igor Guzhva

“Focus Media” LLP
1. “Focus” Magazine Boris Kaufman “The owner is a Ukrainian millionaire, businessman, former 

deputy of the Odesa City Council” [7].

1. “Podrobnisti” Dmitry Firtash The resource is associated with oligarch Dmitry Firtash [7].



Том 32 (71) № 6 Ч. 3 2021170

Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика

For example, “due to many offshore companies, 
the TV channel “Ukraine” is owned by oligarch Rinat 
Akhmetov”. “From the very convoluted ownership 
structures of radio stations, one can understand 
that the radio holding “TAVR Media” is connected 
with the family of the son-in-law of the second 
president Kuchma, oligarch – Viktor Pinchuk”. The 
current owner of “Vesti” is a front person, to whom 
several fictitious firms related to the media holding 
“Vesti-Ukraine” are registered, among other things. 
To understand what is meant by these theses, it is 
necessary to divide the interpretation of offshorization 
into several substantive categories (see Table 4). 

So for the domestic reality, the phenomenon 
of offshorization is a weighty factor that hinders 
the process of economic development of the country 
as a result of total non-payment of taxes and shadow 
business in offshore zones. “Ukraine is in the top ten 
leading countries in terms of export of capital. Part 
of these “withdrawn” funds is constantly returned by 
loans, investments, and corrupt payments” [17]. Thus, 
one can earn almost three times the same money. 
According to the Ukrainian Agency for Financial 
Development, about 90 percent of Ukrainian capital was 
moved to Cyprus in different years” [17]. It is logical to 
assume that this is the way most often used by those in 
whose hands big business is concentrated in Ukraine.

Conclusions. Among the most popular domestic 
TV channels, ten out of ten are owned by oligarchs. 

The situation with radio and Internet media property 
is not too good. This state of affairs is characterized 
by the oligarchs’ accumulation of instruments 
of influence. This affects the transparency elements 
of the media market, especially how the industry realizes 
its information potential because of its fundamental 
purpose – to provide the public with truthful 
and objective information. Some ownership structures 
are difficult to access because they pass through many 
offshore organizations and are sometimes registered 
in the name of fictitious persons. Apart from the direct 
influence on the transparency of the Ukrainian media 
market, general forshorization often implies shadow 
business and tax evasion. This situation is a significant 
problem for the national economy, and given the sphere 
of functioning (business of officials), it also concerns 
media ownership, at least as far as the editorial policy 
of private editions is concerned. Redistribution 
of the ownership structures of the Ukrainian media 
market is predicted with the signing of the draft law 
on prevention of threats to national security-related 
to excessive influence (particularly in the media) 
of persons with significant economic or political 
weight in public life (oligarchs). However, this topic 
requires new and relevant research. A situation in which 
“75% of Ukrainians regularly watch the TV channels 
of Ukrainian oligarchs” and “most of them never check 
media reports for accuracy” is not acceptable for any 
healthy democratically oriented constitutional order.

Table 4
Four Categories for Understanding Offshoring [15; 16]

№ / category / explanations
1. Global scale of the phenomenon

– “About 85% of international banking and bond issuance takes place offshore.”
– “The U.S. Government Accountability Office reported in 2008 that 83 of the top 100 U.S. corporations have assets offshore.”
– “Tax Justice Network experts found that 99 of Europe’s top 100 companies used offshore” [15].

2. The main offshore networks
– “Offshore mostly appears in small countries or islands. Low taxes and minimal legal requirements are the main way to make 
money. Here they are divided into European “near-British” and American” [15].

European “near-British” American
Switzerland, Luxembourg, 
Liechtenstein, Monaco, Andorra, 
Cyprus

Jersey, Guernsey, Isle of Man, and such islands 
as the Cayman Islands British Virgin Islands, 
Bermuda, Gibraltar

American Virgin Islands, Marshall 
Islands, Panama.

3. Peculiarities of offshore operations
– “Offshore zones have more favorable legislation than in the country of the businessman, thus it is possible to avoid paying a 
significant amount of taxes”;
– “Offshore zones are places of mass registration of enterprises”. In the British Virgin Islands, there are 25000 inhabitants but since 
1984 800000 companies were registered. The Cayman Islands have 40000 inhabitants, but 65000 companies were registered [16];
– Offshore companies often operate on principles of secrecy, so it is difficult to identify the owner of companies in countries that do 
not have international agreements with them.
– “International business is often divided into many companies that are registered in different jurisdictions, and therefore different 
laws can be applied to the – more convenient for business in certain situations” [16].

4. Motivation of the Western and Post-Soviet World
– “For Western companies, it’s about avoiding taxation”.
– “For post-Soviet companies, it’s about ‘legitimizing’ illegal income or taking their business to a more ‘safe’ legal zone” [16].



171

Теорія та історія журналістики

References:
1.	 Платон. Держава / пер. з давньогр. Д. Коваль. Київ : Основи, 2000. 355 с.
2.	 Rybak V. es, Ukraine’s Oligarchs Own the Airwaves, but Their Days Are Numbered. Atlantic Council. 

2018. URL: https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/yes-ukraine-s-oligarchs-own-the-airwaves-but-
here-s-why-their-days-are-numbered/ (дата звернення: 18.06.2021).

3.	 Індекс медіаграмотності українців (дослідження). Детектор медіа. 2021. URL: https://detector.
media/community/article/186435/2021-03-29-indeks-mediagramotnosti-ukraintsiv-doslidzhennya/ (дата звер-
нення: 18.06.2021)

4.	 Новий рейтинг українських мільярдерів від Forbes: майже всі олігархи збагатіли менш ніж за рік. 
Радіо Свобода. 2021. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/forbes-rejtynh-miljarderiv-ukrajiny/31150398.html 
(дата звернення: 18.06.2021)

5.	 Романенко В. РНБО нарахувала 13 олігархів в Україні. Українська правда. 2021. URL: https://www.
pravda.com.ua/news/2021/05/11/7293080/ (дата звернення: 18.06.2021)

6.	 Погуляєвський М. Кому належать українські ЗМІ: докладний аналіз. Українська літературна 
газета. 2021. URL: https://litgazeta.com.ua/news/komu-nalezhat-ukrainski-zmi-dokladnyj-analiz/ (дата звер-
нення: 18.06.2021)

7.	 Бази даних медіа та власників. Media ownership monitor Україна. 2017. URL: http://ukraine.mom-rsf.
org/ua/vlasniki/individual-owners/ (дата звернення: 18.06.2021)

8.	 Зеленський заблокував канали Медведчука: РНБО наклала санкції. Українська правда. 2021. URL: 
https://www.pravda.com.ua/news/2021/02/2/7282097/ (дата звернення: 18.06.2021)

9.	 «Прямий» переоформив ліцензію у зв’язку з офіційною купівлею каналу Порошенком. Детектор 
медіа. 2021. URL: https://detector.media/rinok/article/188480/2021-05-27-pryamyy-pereoformyv-litsenziyu-u-
zvyazku-z-ofitsiynoyu-kupivleyu-kanalu-poroshenkom/ (дата звернення: 18.06.2021)

10.	Рейтинги телеканалів серед користувачів IPTV/OTT у ІІІ кварталі 2019 року. Національна рада з 
питань телебачення та радіомовлення. 2020. URL: https://www.nrada.gov.ua/rejtyngy-telekanaliv-sered-
korystuvachiv-iptv-ott-u-iii-kvartali-2019-roku/ (дата звернення: 18.06.2021)

11.	 Сокуренко Л. Медіавласність по-українськи: бізнес чи інструмент впливу? The Ukrainians. 2016. 
URL: https://theukrainians.org/vlasnist-media/. (дата звернення: 18.06.2021)

12.	Кому належать українські радіостанції: від «ТАВР Медіа» до «Громадського радіо». Детектор 
медіа. 2016. URL: https://detector.media/infospace/article/114187/2016-04-08-komu-nalezhat-ukrainski-
radiostantsii-vid-tavr-media-do-gromadskogo-radio/ (дата звернення: 18.06.2021)

13.	«Я-бот». Ботоіндустрія зсередини: хто користується та скільки коштує. Слідство.Інфо. 2019.  
URL: https://hromadske.ua/posts/ya-bot-film-rozsliduvannya-pro-te-yak-pracyuyut-ukrayinski-botofermi-ta-hto-
z-politikiv-koristuyetsya-yihnimi-poslugami (дата звернення: 18.06.2021)

14.	Зеленський вніс до парламенту законопроєкт про олігархів. Детектор медіа. 2021. URL:  
https://detector.media/infospace/article/188728/2021-06-02-zelenskyy-vnis-do-parlamentu-zakonoproiekt-pro-
oligarkhiv/ (дата звернення: 18.06.2021)

15.	Шэксон Н. Люди обокравшие мир. Правда и вымысел о современных оффшорных зонах.  
Москва : «Коммерсантъ» ЭКСМО, 2012. 382 с.

16.	Єрмоленко В. Офшори у світі: 7 ключів для розуміння. Громадське. 2016. URL:  
https://hromadske.ua/posts/ofshory-u-sviti-7-kliuchiv-dlia-rozuminnia (дата звернення: 18.06.2021).

17.	Костюк Б. «Офшоризація» української економіки. Що робити? Радіо Свобода. 2021.  
URL: https://www.radiosvoboda.org/a/27667157.html (дата звернення: 18.06.2021).

Синчак Б. А. ОЛІГАРХІЗАЦІЯ Й ОФШОРИЗАЦІЯ ЯК ПРОБЛЕМА ПРОЗОРОСТІ 
УКРАЇНСЬКОГО МЕДІАРИНКУ

У статті характеризуються явища олігархізації й офшоризації як чинники, що є проблемними 
умовами впливу на вітчизняний медіаринок. Проводиться узагальнений аналіз української 
медіавласності, яка належить олігархам. За результатами збірної інформації характеризуються 
сектори впливу найпопулярніших медіахолдингів. Проблема офшоризації пов’язується з великим 
бізнесом в Україні, а отже, проводиться паралель на безпосередній вплив ситуації на мас-медіа, 
які перебувають у власності олігархів. У дослідженні розглядається й аналізується альтернативна 
модель інформаційного впливу, котра зумовлює важливість уваги науковців до медіавласності 
та інструментів керування інформацією в межах окремої країни. Ідентифікуються олігархічні 
власники українських телеканалів, радіостанцій, інтернет-ЗМІ та супровідна інформація про них, що 
допомагає відстежувати потенційний персональний інтерес. З огляду на те, що десятьма з десяти 
топових вітчизняних телеканалів володіють олігархи, підіймається питання щодо прийнятності 
монополізації українського медіаринку. У статті подаються чотири категорії для розуміння принципу 
дії офшорів, ця інформація пов’язується з актуальними реаліями українського медіаринку та похідними 
загрозами, які несуть у собі офшорні операції. Загальна картина результатів дослідження пов’язується 
з умовами та факторами впливу на вітчизняний медіаринок.

Ключові слова: олігархізація, офшоризація, українська медіавласність, власники українських медіа, 
журналістська етика, прозорість медіаринку, монополізація мас-медіа.


